finale omslag.png

Het boek De Sweet Spot van Leiderschap verscheen december 2021 bij uitgeverij Business Contact

Hoe blijf je als organisatie relevant voor je professionals die passende autonomie en verbondenheid willen? Hoe blijf je als organisatie wendbaar en innovatief wanneer de eisen uit de omgeving snel veranderen en vraagstukken in de organisatieomgeving steeds complexer worden? Hoe kunnen gemotiveerde professionals in de organisatie een maximale bijdrage leveren aan samenwerking en aan mooie resultaten? Voor deze vraagstukken volstaat de klassieke kijk op leiderschap niet meer. De zegen komt niet van boven. Wat is in deze context dan wel een verstandige ontwikkeling voor leiderschap in organisaties – als verregaande zelfsturing geen goede optie is?

Daarover gaat dit boek.

Veel onderzoek en praktijkboeken richten zich op één vorm van leiderschap. Vaak gaat het daarbij om de leider als persoon, of om een duiding van een passende leiderschapsstijl. In dit boek wordt een integraler perspectief op leiderschap besproken, gebaseerd op drie praktijken.

  • Zelf-leiderschap; jezelf beïnvloeden om doelen te halen en meer vanuit intrinsieke motivatie te werken, meer zelfstandigheid in het hoe (uitvoering) en het wat (keuze) van het werk. Zelf-leiderschap gaat iedereen in de organisatie aan;

  • Empowering leiderschap;  leidinggevenden delegeren taken en bevoegdheden, motiveren hun mensen en geven ondersteuning. Empowering leiderschap is gericht op individuen zelfstandiger maken en samen meer voor elkaar krijgen. Leidinggevenden maken daarmee hun eigen rol kleiner.

  • Gedeeld leiderschap (shared leadership); collectief en wederkerig leiderschap. Teamleden delen leidinggevende en/of coördinerende taken. Het gaat bij gedeeld leiderschap vooral om de inhoud van werk, niet om administratieve taken verdelen.

 

Deze drie praktijken zijn onderling verbonden. Als mensen werken aan zelfleiderschap en tot meer in staat zijn, moeten zij de gelegenheid krijgen om dat in het werk te laten zien – anders is de investering (van het individu, van de organisatie) in zelfleiderschap voor niets en volgt teleurstelling en minder commitment. Beter zelfleiderschap betekent dat medewerkers meer invloed krijgen (een grotere mate van autonomie) op het hoe het werk wordt uitgevoerd en wat de inhoud van het werk is, welke taken worden gedaan.

Boek kopen kan overal, en vooral bij de lokale boekhandel.

1519903988255.png